Jobsamtalen

Der er planlagt system opgradering i følgende tidsrum:

Start: 26-09-2023 – 22:00
Slut: 27-09-2023 – 03:00

Tilkøb af medlemskab og services vil være utilgængelige i den periode.

OK

Jobsamtalen – sådan forbereder du dig

Tillykke! Du skal til jobsamtale. 

Du har skrevet en god ansøgning, og du er blevet kaldt til samtale. Det betyder, at dine kvalifikationer grundlæggende er i orden. Du kan det, der er behov for i stillingen. Og alligevel er du måske lidt nervøs. Nu føles det virkelig som knald eller fald – lidt som om det er ude af dine hænder? Men der er faktisk meget, du selv kan gøre for at gøre et godt indtryk til samtalen. Her får du Min A-kasses råd til at forberede dig godt til jobsamtalen.

Det praktiske vedr. en jobsamtale

Det giver ro i maven at være sikker på alt det praktiske. Hvor afholdes samtalen? Hvilket tidspunkt? Hvordan kommer du derhen og hvor lang tid tager det? Kommer der flere samtaler efterfølgende? Er der noget særligt, du skal forberede dig på?

Alle disse praktiske ting kan du spørge om, når du bliver kaldt til samtale. Og hvis du glemte at spørge om noget, så vil ingen rynke på næsen af dig, hvis du lige ringer eller sender en mail for at få svar.

Hvem møder jeg under jobsamtalen?

Det er særligt givtigt at vide, hvor mange der deltager ved samtalen; og ikke mindst hvem de er. Typisk vil du ved første samtale møde den rekrutterede leder, måske en kollega (fx tillidsrepræsentanten) og muligvis også en HR-medarbejder. Det er meget nemmere at forberede dig, når du ved, hvem du kommer til at sidde overfor. Husk også, at forskellige mennesker kan have forskellige tanker om stillingen, så det kan være en god idé at huske at have ’budskaber’ til alle i ansættelsesudvalget.

Brug din viden om afdelingen og stillingen

Den opringning til virksomheden, som du lavede, inden du skrev din ansøgning er virkelig værdifuld nu. Her fik du god, brugbar information om virksomheden og afdelingen, som du ikke kan finde på nettet. Og som det vil virke lidt fjollet at ringe og spørge om nu, hvor du er kaldt til samtale. Du ved formentlig noget om, hvad virksomhedens og afdelingens aktuelle udfordringer er. Du har måske også spurgt lidt til, hvorfor stillingen er ledig – om det er en genbesættelse eller en nyoprettet stilling. Og du ved noget om, hvad det er, den rekrutterende leder drømmer om, at hendes nye medarbejder kan bidrage med. Alt den viden skal du bruge nu, når du forbereder dig. Det giver dig mulighed for at målrette din indsats til samtalen, så det du fortæller om dig selv, er relevant for arbejdsgiveren.

Lav din baggrundsresearch, når du skal til jobsamtale

Du har formentlig også allerede en del viden om virksomheden mere generelt. Ellers skal du sørge for at få det. Det vil give dig en god forståelse for, hvad forretningen går ud på. Måske er der nogle ting, du er nysgerrig på, men som du ikke kan finde frem til? Så spørg til jobsamtalen – det viser interesse.

Forbered din ’elevator-tale’

Hvorfor skal vi ansætte dig i stillingen?”. Øv dig i at svare kort på dette spørgsmål. Din egen motivation for stillingen er ikke uvæsentlig, men den kommer i anden række. Først og fremmest skal du kunne formidle til arbejdsgiveren, hvad han vil få ud af at ansætte dig. Hvad kan du bidrage med? Hvordan kan du med din uddannelse, tidligere erfaring og evt. dine personlige interesser skabe værdi for afdelingen og virksomheden. Altså, hvorfor er du den perfekte kandidat for virksomheden? Og først dernæst: Hvorfor er stillingen interessant for dig? 

Hvis du var arbejdsgiver…

Forestil dig, at du sad på den anden side af bordet under samtalen. Se med kritiske øjne på dit CV og din ansøgning… Hvilke ting tror du, at arbejdsgiveren gerne vil høre mere om? Hvilke ting ville du spørge ind til? Det er tit interessant for en arbejdsgiver at vide noget om, hvilke resultater, du har opnået i dine jobs. Du vil nok også blive spurgt om årsagerne dine jobskifter.

Styrker og svagheder

Selvom det er en gammel traver, så kan du godt regne med at blive spurgt om din styrker og svagheder. Måske synes du – ligesom mange andre mennesker – at det er svært at tale om dig selv. Men hele jobsamtalen er en lang, begavet salgstale for dig selv. Så selvfølgelig skal du kunne fortælle om dine styrker og svagheder. Vær ærlig – alle mennesker har svagheder, så det er ikke diskvalificerende i sig selv. Arbejdsgivere elsker, når du har selvindsigt og har udviklet gode strategier til ikke at lade dine svagheder spænde ben for dit arbejde. Så hvad er dine styrker og svagheder? Det kan være en god idé at spørge dit netværk – familie, venner, kolleger, tidligere chefer eller lign. Nogle gange kender andre os ret godt. 

Bliv medlem af Min A-kasse for kun 506 kr./md.

Meld dig ind online eller på tlf. 70123782

Hvorfor skal jeg vælge Min A-kasse?